Per jaar beweegt meer dan 8 miljard ton aan vracht zich tussen 160 landen over de wereldzeeën. Daar moeten we de vaarbewegingen van de binnenvaart nog bij optellen. Het is dan ook niet vreemd dat er veel gesproken wordt over de toekomst van de voortstuwing, dat is immers één van de grootste kostenposten binnen de branche. Een rondgang over de beurs leert ons dat er net zoveel ideeën als rederijen zijn, maar over één ding lijkt de meerderheid het eens: elektrische voortstuwing is de toekomst. Hoe de elektriciteit voor de voortstuwing op te wekken, daar lopen de meningen weer uiteen. Er wordt gesproken over LNG (liquefied natural gas) en CNG (compressed natural gas), waterstof en diesel, vol elektrisch met accu of hybride… men is er nog niet over uit.

Een algemene trend is multi purpose voortstuwing met draaibare pods en ook de toepassing van permanent magneet motoren voor direct aangedreven schroeven is een toepassing waar steeds meer naar gevraagd wordt. Een echte innovatie is op dit moment de V-Pod, waarbij motor en tandwielen geïntegreerd zijn in de behuizing van de Pod. Wij houden u verder op de hoogte!

De heren Jerry Spanhaak, directeur Kolmer Elektromotoren en Berend Muis, directeur Kolmer Special Motors op Europort 2017
De heren Jerry Spanhaak, directeur Kolmer Elektromotoren en Berend Muis, directeur Kolmer Special Motors op Europort 2017