MAASBRACHT/ ROERMOND – Tussen de Franse plaatsen Bezier en Toulouse ligt het beroemde 250 km lange Canal du Midi. Was deze vaart vroeger uitsluitend bestemd voor professionele scheepvaart, vandaag de dag is dit water het domein van vele recreatievaartuigen. Zo ook van het Franse watersportbedrijf Locaboat dat er een respectabel aantal jachten voor de verhuur heeft varen. ‘Maar Locaboat wil graag haar vloot verjongen’, aldus Jac Linssen van de gelijknamige jachtwerf Linssen Yachts BV in Maasbracht. ‘Locaboat streeft naar verjonging van de vloot en men zocht naar innoverende nieuwe concepten’. De bestaande boten draaiden nog op conventionele dieselmotoren. ‘Na hun aanvraag hebben we een nieuw jacht ontwikkeld, de “Penichette Evolution” met een speciale compleet nieuwe aandrijflijn die we in eigen huis hebben ontwikkeld’.

De betreffende unieke voortstuwingsconfiguratie is door Linssen Yachts “LIPPCON” genoemd (Linssen Integrated Propulsion and Power Configuration system). Het gaat hier om een dieselgenerator met een vermogen van 17,5 kW/21,6 kVA met een verbruik van slechts tussen de 1,3 en 6,5 liter diesel per uur. Deze draait constant op 1500 toeren en levert daarbij 400 volt 50 Hz. wisselspanning voor de elektromotoren van Kolmer. Deze drijven de schroefas aan, alsook de 400 V elektromotoren voor de boeg- en hekschroef. De hele boot wordt bediend met een eenvoudige maar slimme joystick. De hoofdmotor, boeg- en hekschroef en het roer worden via een PLC aangestuurd. Jac Linssen: ‘Iedereen kan er mee varen. Een leek kan er mee manoeuvreren als een ervaren schipper. Heel belangrijk, want het Canal Du Midi heeft vele bochten en sluizen’. Met een reguliere voortstuwingsconfiguratie was dit niet mogelijk geweest. Linssen maakte tot tweemaal toe een proefmodel voor deze schepen, waarvan er inmiddels 18 zijn verkocht. Maar men ontwikkelde op basis van de ervaringen ook een eigen nieuwe boot, de Dutch Sturdy 310 (foto). Het gaat om een schip van ca. 10 meter lang en 3 meter breed met een prijs vanaf € 225.000,– exclusief BTW.

Jachtbouw
Bij de ontwikkeling van de aandrijving speelde het Roermondse bedrijf Aandrijftechniek Dinnissen Roermond een niet onaanzienlijke rol. Oprichter, eigenaar en directeur van het bedrijf is elektrotechnisch ingenieur Marc Dinnissen. ‘De jachtbouw is niet te vergelijken met de professionele vaart, of industrie ’, aldus Dinnissen. ‘Het gaat om heel andere toepassingen en bedragen. Dit houdt in dat er een andere benadering nodig is dan dat men gewend is in deze branche. Je hebt bij de ontwikkeling ook te maken met de architectonische kant en met de scheepsbouwers. Wat dat laatste betreft: wij zijn bij Linssen binnengekomen dankzij onze elektricien die daar goed werk heeft geleverd. De lijn jachten met LIPPCON-aandrijving vormde voor ons een uitdaging waar we veel tijd aan hebben besteed. Het sterke van het concept is, dat er met standaard industriële componenten wordt gewerkt. Dat is heel belangrijk als er zaken vervangen moeten worden. Veel onderdelen zijn direct uitwisselbaar. Dat geldt ook voor de aggregaat van het schip. Het is een diesel-elektrische motor, een fluisterdiesel. Omdat het een kleine boot is konden we een aggregaat gebruiken die genoeg stroom levert voor de hoofdmotor, wat ook is te danken aan de frequentieregelaar die er toe behoort. Het geheel levert een vrijwel onderhoudsvrije boot op’.

Dealer
Bij het ontwerp van de LIPPCON-motor is gebruik gemaakt van een motortype 160L-6. ADR is sinds de oprichting in 1994 dealer van Kolmer. ‘Het aanbod in elektromotoren is enorm groot, maar ik ben Kolmer altijd trouw gebleven. Toen wij begonnen konden we motoren in consignatie krijgen en hoefden we pas te betalen als we die verkochten. Dat maakt Kolmer tot een firma waar we nog steeds graag zaken mee doen’, besluit hij.