Elektromotoren ‘rotten’ snel weg aan boord. En in de visindustrie is afgebladderde verf een probleem. Kolmer Elektromotoren heeft de oplossing.... Dit is het intro in de special van Vakblad Visserijnieuws. Lees het hele artikel
Lees hieronder het artikel uit Vakblad Visserijnieuws:
Elektromotoren ‘rotten’ snel weg aan boord. En in de visindustrie is afgebladderde verf een probleem. Kolmer Elektromotoren heeft de oplossing.
Meindert Jan de Boer moest bij Rodé Vis (nu: Leroy) elk half jaar een goed werkende elektromotor vervangen omdat de verf afbladderde. Want verfstukjes tussen de vis is uiteraard not done in de voedingsindustrie. Schoonmaakmiddelen en industriële kou beschadigen de laklaag van een elektromotor. Dit veel voorkomende probleem was voor Kolmer Elektromotoren het startsein om een coating te laten ontwikkelen die wél blijft zitten.
Jan Bakker, sales manager bij Kolmer, vertelt waar het begon. ,,Meindert Jan en ik komen beiden uit Urk en kennen elkaar goed, vandaar dat hij bij mij kwam met zijn vraag. Hij was niet de eerste die tegen het probleem van afbladderend verf of een roestige elektromotor aan liep. Integendeel, de hele scheepvaart en voedingsindustrie kampt met soortgelijke problemen. Zeker in de visserij krijgen elektromotoren er flink van langs. Denk aan zeewater en wind. En in de visverwerking teisteren schoonmaakmiddelen de laklaag van zo’n motor. Keer op keer een verflaag er overheen zetten geeft niet het gewenste resultaat. De elektromotor raakt daardoor ook oververhit vanwege de steeds kleiner wordende ruimtes tussen de koelribben.’’
Na viereneenhalf jaar onderzoek met veel praktijktesten, een goedgekeurde veiligheidstest van TNO en voedselveiligheidscertificaat, kon de Kolmer Top Coating worden gelanceerd. Een coating die de levensduur van een elektromotor onder extreme omstandigheden sterk blijkt te verlengen. Dat wordt niet alleen bevestigd
,,Onze waterdunne doorzichtige coating verankert zich door de laklaag heen aan het metaal. Het geeft geen afdichtende laag zoals bij de reguliere coatings. Want hierbij kan bij beschadigingen toch nog vocht onder de laklaag komen met het gevolg dat de lak afbladdert. Onze slijtvaste coating wordt alleen toegepast op onze eigen elektromotoren’’, legt Bakker uit.
Meindert Jan de Boer vertelt desgevraagd dat de gecoate elektromotor nu al vijf jaar mee in plaats van een half jaar. Kolmer levert in de visserijbranche veelal via dealers en bedient de eindgebruiker daar dus zelf niet. Bakker kent die daarom ook nauwelijks. Wel weet hij dat er bij op de UK 161via Piet Brouwer Elektrotechniek een Kolmer-motor aan boord staat. Daar staat nu één jaar een elektromotor van ons met uitsluitend wat vliegroest. Dat vliegroest vreet niet in de behuizing, maar is eenvoudig te verwijderen.
Jan Bakker: ,,Kolmer werkt klantgericht. De klantvraag overtreffen is ons streven. Daarom zijn we hier serieus mee aan de slag gegaan. Daarnaast is er in deze huidige tijden veel schaarste. Schaarste van materialen maar ook delfstoffen als ijzer en koper worden steeds schaarser. Als je de levensduur van een elektromotor kan verlengen bespaar je energie en spaar je het milieu.’’
Dit artikel is gepubliceerd in de special van Vakblad Visserijnieuws (18 maart 2022)